Lederen for Demokratene og varamedlem for partiet i Kristiansand bystyre, Makvan Kasheikal, har også engasjert seg som leder for Folkeaksjonen Nei til nye bomringer i Kristiansand. Nylig leverte folkeaksjonen 1900 underskrifter til Vest- Agder fylkeskommune. De tror kampen mot nye bomringer og dyrere priser i bommene langt ifra er tapt, skriver Kristiansandavisen.
Vi fikk 1900 underskrifter i løpet av 12 timer. Men 500 er nok for at et innbyggerinitiativ skal tas opp i fylkestinget», forteller Makvan Kasheikal, til Kristiansandavisen. Nylig leverte de underskrifter til Kristiansand kommune og ba om en bindende folkeavstemning også i kommunen. Da Vidar Kleppe, som er gruppeleder for Demokratene i Kristiansand, tok det opp i by-og miljøutvalget ble forslaget nedstemt. Kun Kleppe selv stemte for forslaget, skriver Kristiansandavisen.
Men Kasheikal tror ikke løpet er kjørt med tanke på å få stoppet bymiljøavtalen. «Jeg tror mange nå ser at denne bymiljøavtalen ikke er så veldig gjennomtenkt, det er mye som mangler og det må drøftes og diskuteres grundig,» sier han til avisen.
Høringsfristen for bymiljøavtalen går ut i dag. Nylig kom næringslivet i regionen med en samlet uttalelse om både antall og plassering av bomringene, og onsdag denne uken inviterte NHO og Næringsforeningen til workshop for å «å få kunnskap og samtidig påvirke innholdet i hvordan bymiljøavtalen skal formes».
Samtidig har fylkespolitiker Randi Øverland (AP) etterlyst mer informasjon om hvem som blir hardest rammet av en bompenge-økning, og gitt klart uttrykk for at Arbeiderpartiet vil nei til, eller utsette bymiljøavtalen i Kristiansand, inntil de sosialøkonomiske konsekvensene av en takstøkning i bommene på 50 prosent, og innføring av 13 bomstasjoner, er analysert, skriver Kristiansandavisen. Noe hun har fått kraftig ros for av Vidar Kleppe som sier til Fædrelandsvennen at han nå øyner muligheter for å stanse planene.
Folkeaksjonsgruppen sier engasjementet blant de drøye 6500 som liker siden deres på Facebook er stort. «Vi opplever en enorm motstand mot dette forslaget, men også at folk vet veldig lite om dette. Så vår viktigste jobb er å belyse mest mulig», sier Kasheikal, som i likhet med Kleppe er optimistisk med tanke på å få endret forslaget om bymiljøavtale.
«Jeg tror nok ikke vi får stoppet den, men at det kan komme endringer. Hvorfor skal de gjøre så store utbygninger på veien hvis målet er mindre biltrafikk? Og hvorfor diskuteres det bare om prisene skal økes med 50, 75 eller 100 prosent? Hvorfor ikke øke med 10 eller 20 prosent? Politikerne må tenke gjennom hva de gjør og dette er ikke rettferdig,» sier han til Kristiansandavisen.
Kasheikal og Terje Larsen fra aksjonsgruppa mener flere og dyrere bommer i verste fall kan føre til at folk flytter fra Kristiansand. «Landsdelen sliter på grunn av krisen i oljebransjen, men samtidig så bygges det boliger som bare det. Men folk må jo ha jobb og penger for å kunne bo her. Det blir stadig vanligere at folk flytter for å få seg jobb og Kristiansand er allerede en ganske dyr kommune å bo i,» sier Kasheikal.
«Dette forslaget vil være å gripe kraftig inn i folks privatøkonomi. Kjører man gjennom bommen 60 ganger i løpet av en måned, som er maks, koster det 23.000 kroner i året for en bil. Og mange, spesielt barnefamilier, må ha to biler for å få hverdagen til å gå opp», sier Larsen til Kristiansandavisen. Ved siden av å ha engasjert seg i bompengeaksjonen er Terje Larsen medlem av sentralstyret i Demokratene.