Folkeaksjonen mot bompenger i Kristiansand er blitt så vellykket at det nå vurderes å utvide aksjonen til en folkeaksjon mot bompenger over hele landet. Det skriver Nettavisen som har pratet med lederen for folkeaksjonen «Nei til nye bomringer i Kristiansand». Han er også leder for Demokratene, et parti som selvsagt deler hans negative syn på bompengefinansiering. Men i denne sammenhengen ble han intervjuet med folkeaksjonens hatt på hodet.
Folkeaksjon leverte mandag 652 underskrifter til ledelsen i Kristiansand kommune med krav om folkeavstemning om åtte nye bomstasjoner, økte bomavgifter og rushtidsavgift, som er foreslått i sørlandsbyen. Mandag skrev Fedrelandsvennen at Kristiansands administrative ledelse går inn for 50 prosent økning i bompengesatsene, og vil øke antall bomstasjoner til 13.
«Det er trist å se at Bjørn Hoksrud (Frp) og Kjetil Solvik Olsen (Frp) lovet før valget at de skulle avvikle bompenger hvis de kom i regjering. Nå setter de nye rekorder i etablering av bompenger», sier Kasheikal til Nettavisen. Kasheikal mener at Frp i denne saken bare er taktisk imot flere og dyrere bomstasjoner, men at de praktisk er for både gjennom sin støtte til Høyre-ordfører Harald Furre, men også gjennom Frp-samferdselsminister Kjetil Solvik Olsen.
«Denne saken har skapt et enormt engasjement. Vi kunne samlet 10.000 underskrifter, men vi ønsket å gjøre dette fort, så vi samlet inn så mange vi trengte. I Kommuneloven står det at 300 underskrifter er nok til å kreve folkeavstemning på kommunalt nivå, og 500 underskrifter er nok på fylkesnivå», sier Makvan Kasheikal i folkeaksjonen til Nettavisen.
«Denne avgiften rammer de fattige», sier Kasheikal. Han og mange medborgere i Kristiansand mener at bomavgifter er usosial beskatning og rammer hardest de med dårligst økonomi en by som allerede er rammet av oljekrisen.
«Utrolig trist. Dette går kun utover småbarnsforeldre. De kan ikke velge når barna skal leveres på skole og barnehage, og får kostnaden med rushtidavgift. Skulle tro at politikerne har glemt hvordan det er å være småbarnsfamilie -med dårlig økonomi og alltid “på hæla” med tiden» var blant FB-kommentarene til nyheten i Fedrelandsvennen mandag, skriver Nettavisen.
Kasheikal sier til Nettavisen at det med dagens kollektivtilbud i Kristiansand ikke er mulig for småbarnsforeldre å komme tidsnok på arbeid, og at han og mange flere derfor er avhengig av bilen. Å øke kostnadene gir derfor ikke reduksjon i biltrafikken.