Det er stor forskjell i hvor mange personer, rekkevidde og antall mennesker som nås av de forskjellige politiske partiene på nett, skriver Nettavisen, som ved hjelp av analyseverktøyet Crowdtangle har fokusere på interaksjoner, altså antall likes, delinger og kommentarer som de offisielle sidene til partiene får på Facebook. Det viser et overraskende resultat. Demokratene i Norge, et parti som i dag står utenfor Stortinget, havner på fjerde plass.
Bare Fremskrittspartiet, Arbeiderpartiet, Høyre fikk bedre plassering på oversikten til Nettavisen. Demokratenes leder, Makvan Kasheikal, forklarer imidlertid at denne statistikken endres fortløpende. Demokratene i Norge har stabilisert seg på topp 4, og på enkelte dager helt oppe på andreplassen blant landets partier.
Antall delinger og likes på Facebook forteller naturlig nok en del om et partis popularitet. «Når en person videresender en artikkel lest på Demokratene i Norges facebook-side, er det naturlig å tro at det er fordi han mener det er en god artikkel med et fornuftig innhold som han derfor ønsker at andre skal lese,» mener Makvan Kasheikal.
Han kan fortelle at Demokratene i Norge har ca. 8000 følgere på Facebook, og 11 000 delinger. Det mener han også tyder på at flere lesere, som ikke nødvendigvis i utgangspunktet støtter partiet, likevel finner innholdet i artiklene interessante, og er potensielle velgere, i likhet med dem de sender artiklene til, håper han.